Eira Børresen Ryste sikter til at Losby Bruk AS ønsker å bygge en nesten fire kilometer lang skogsbilvei på østsiden av Elvåga i Østmarka, i et kupert og nesten uberørt område som dessuten ligger nær Østmarka nasjonalpark. I tillegg til å være medlem i Natur og Ungdoms lokallag for Oslo Øst, er Børresen Ryste landsstyrerepresentant for fylkesstyret i Oslo. Natur og Ungdom er ungdomsorganisasjonen til Norges Naturvernforbund.
Hvis Losby Bruk får lov til å bygge Dammyrveien i tråd med planene de har utformet, vil dette bli det største inngrepet i Østmarka på lang tid – i alle fall siden høyspentledningen fra Lørenskog gjennom Østmarka ble anlagt midt på 1980-tallet. Østmarkas Venner (ØV) og Naturvernforbundet i Oslo og Akershus har derfor protestert mot et inngrep som vil rasere store naturverdier og et viktig friluftslivsområde. I skrivende stund ligger saken hos Sivilombudet, som vurderer om de skal ta saken til behandling etter klager fra ØV og Naturvernforbundet.

Skogsbilveien er planlagt gjennom et kupert terreng. Her passerer NU-medlemmene et myrdrag hvor Losby Bruk ønsker å bygge vei for 24 meter lange vogntog med tømmerlass.
Vil bevare et sammenhengende naturområde
Hensikten med NU-medlemmenes tur i pinsen var å markere en protest mot Dammyrveien, i tillegg til å bli bedre kjent med naturen i området og finne eksempler på naturskogområder – altså områder som aldri er blitt flatehogd.
Storm Lillebø Gambert, som er lokallagsleder og regionssekretær for Natur og Ungdom, er imponert over den naturen han opplevde i Østmarka i løpet av to dager i pinsen.
– For oss som er unge og har vokst opp i nærheten av Østmarka, er det veldig flott å kunne komme ut til et sammenhengende naturområde uten inngrep, sa Gambert til ØV.
I en samtale med ØVs styreleder Helga Gunnarsdóttir var NU-medlemmene enige om at sammenhengende naturområder er viktig for vår egen opplevelse av naturen, men enda viktigere: For artsmangfoldet og muligheten for sjeldne arters overlevelse.
– Vår motstand handler ikke bare om det individuelle inngrepet, men også at veien vil forårsake en veldig uheldig oppstykking av det som i dag er et sammenhengende naturområde. To halve områder kan aldri være likeverdig med et helt område, tilføyde Gambert.
– Det er jo ikke sånn at naturen slutter ved grensa til nasjonalparken, supplerte Eira Børresen Ryste.

Det hadde regnet kraftig tidligere på dagen, men NU-medlemmene fant et tørt sted hvor de slo leir etter en lang dags vandring. Alle bilder: Bjarne Røsjø.
Teltleir i protest mot Dammyrveien
De fem medlemmene i Oslo Øst Natur og Ungdom vandret 8. juni inn i Østmarka fra Ulsrud og krysset Elvåga over demningen ved Mariholtet. Derfra gikk turen sørover langs den planlagte traseen for Dammyrveien, til de møtte ØVs informasjonsmedarbeider og styrelederen Helga Gunnarsdóttir på Gardfangåsen. Deretter gikk ØV-representantene og NU-medlemmene sørover til de krysset Deledalen og fant en vakker lysning med rogn og osp, hvor de unge naturvernerne bestemte seg for å slå leir. Der oppstod et generasjonsmøte som Gunnarsdóttir satte stor pris på.
– Den utrolig fine turen vi hadde fra El Paso og nordover til vi møtte de flotte NU-erne på Gardfangåsen vil jeg huske så lenge jeg lever. Det var så mange vakre naturopplevelser langs stiene, som var krydret med fuglesang fra blant annet måltrost, rødstrupe, spettmeis og svarttrost. Det var som om de sang om kapp for å fortelle oss at leveområdet deres ikke må ødelegges, sa Gunnarsdóttir.
– Møtet med Natur og Ungdom langs den planlagte traseen ga meg en vitamininnsprøyting. Både vi og flertallet i Lørenskogs kommunestyre er opptatt av at området skal bevares inngrepsfritt for dagens og kommende generasjoner. Derfor er jeg veldig glad for at Natur og Ungdom støtter oss i kampen.
– Da jeg våknet andre pinsedag hadde jeg en enorm lykkefølelse etter den nydelige naturopplevelsen og møtet med kunnskapsrike og engasjerte ungdommer som ga meg et håp for framtida, tilføyer ØV-lederen.
Etter at NU-medlemmene hadde overnattet sør for Deledalen, gikk de videre sørover langs Dammyrveiens planlagte trasé over Svarvestolsbrenna. Ved Skråbakkhølet dreide de vestover og krysset Elvåga over El Paso-brua, og så fortsatte ferden på grusvei til Rustadsaga.


På leirplassen begynte Eira og Jesper å forberede dagens middag…
.. mens Erika og Maja begynte å sette opp telt.
Sterk motstand i tre år
Styremedlemmene i ØV grøsset nedover ryggen da de leste Losby Bruks planer om Dammyrveien første gang i begynnelsen av juli 2022. Organisasjonen protesterte og bestemte seg for å gjøre veiplanene til et tema i valgkampen i Lørenskog høsten 2023, og fikk tilbakemelding om at fem partier – Miljøpartiet de Grønne, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti – allerede hadde bestemt seg for å stemme imot veibyggingen.
Da saken ble lagt fram for kommunestyret i Lørenskog i mai 2024, viste det seg at også Høyre og Arbeiderpartiet gikk mot søknaden om veibygging, som ble avvist med stort flertall. Losby Bruk anket på vedtaket, men kommunestyret gjentok sitt «nei» til Dammyrveien i et enda sterkere vedtak i september.
Det neste som skjedde var at Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus overkjørte kommunestyrets vedtak og innvilget veisøknaden fra Losby Bruk. Dette førte til at ØV anket saken til Sivilombudet og fikk støtte fra Naturvernforbundet. Saken ligger nå til behandling hos Ombudet, som i første omgang skal avgjøre om saken skal tas til behandling.

Helga Gunnarsdóttir ser håpet i det fjerne på Svarvestolsbrenna, underveis for å møte Natur og Ungdom. Her skal blåstien erstattes med en skogsbilvei for opptil 24 meter lange vogntog, hvis Losby Bruk får innvilget veisøknaden.
Fakta om Dammyrveien
Losby Bruk AS, som ble eid av 11 privatpersoner ved utgangen av 2024, ønsker å bygge en skogsbilvei som blir ca. fire kilometer lang med bredder som varierer mellom 4 og 6,5 meter. I tillegg kommer grøfter, høye skjæringer og massive fyllinger på begge sider – samt parkeringsplasser, snuplasser, velteplasser og møteplasser. Det skal bli et 20 meter bredt flatehogst-belte på begge sider av veien. Alt dette skal gjøre det mulig å kjøre med opptil 24 meter lange og 60 tonn tunge tømmer-trailere, i det som nå er et kupert og nærmest uberørt området i hjertet av Østmarka, øst for Elvåga. Skogsbilveien skal bygges for å kjøre ut tømmer fra ca. 4300 dekar skog