Til hovedinnhold

Plankeveien – en gammel hovedvei gjennom Østmarka

I mer enn hundre år, fram til andre halvdel av 1800-tallet, var dette den viktigste ferdselsåren fra Enebakk til Christiania. Mengder av plankelass fra sagene i Rausjømarka og Enebakk ble transportert over skogen og traséen har derfor i nyere tid fått navnet «Plankeveien».

Skogvesenets originale skilting langs Plankeveien var til dels i dårlig forfatning før Østmarkas Venner begynte å erstatte dem i 2023. Foto: Lars Rogstad.

Plankeveien er den tidligere vinterveien som i hovedsak fulgte vann og myrer gjennom Østmarka, og som var den tids hovedvei til Christiania fra sagene i Rausjøgrenda og Enebakk. Plankeveien var hovedferdselsåren fra Enebakk og Nordre Follo inn til Christiania helt til den nye kjøreveien til Enebakk sto ferdig omkring 1865; dvs. den veien vi i dag kjenner som fylkesvei 155 fra Oslo til Ytre Enebakk.

Kartskisse som viser Plankeveien gjennom Østmarka. Skissen ble utarbeidet av Reidar Fønnebø på 1970-tallet (Fønnebø 1974).

Navnet «Plankeveien» er relativt nytt, og Reidar Fønnebø hevder at «(navnet) har ingen tradisjon». (Fønnebø 1973). «Plankeveien» dukker for eksempel først opp i skriftlige kilder i 1964, i en omtale av den første utgaven av Østmarka-kartet til Oppsal I.F. (Aftenposten, 28.2.64). Neste gang vi finner plankevei-navnet i bruk er i 1967, i boka “På ski i Oslomarka” av Knut A. Nilsen.

Plankeveien gjennom Østmarka er langt fra det eneste plankevei-navnet i Osloområdet. Betydelig mer kjent – og også av større betydning for transport og økonomi – er nok Plankeveien fra Strømmen og Lillestrøm til Christiania.

Christiania – og Oslo før den tid – hadde stort behov for tømmer og plank – og også andre forsyninger. Og skogeiere og bønder trengte tilgang til markedet i byen. Så fra «de eldste tider» var det behov for transport og ferdselsårer fra omlandet inn til byen. Transport av plank inn til byen var en viktig inntektskilde for mange bønder helt fra starten av «plankeøkonomien» da oppgangssaga kom i bruk for alvor på 1500- og 1600-tallet og fram til jernbanetransporten overtok fra 1860-tallet og utover.

De eldste sommerveiene var jo ikke kjøreveier, det var nok mer rideveier og veifar. Tyngre og større transporter ble enten tatt der det var mulig med båt på elver, innsjøer og fjorder, eller på vinterføre med slede. Vinterveien gjennom Østmarka var en slik vei, for transport av plank og tømmer fra sagene i Enebakk og Nordre Follo til oppkjøpere og utskiping i Christiania.

Det er vanskelig å fastlegge etableringen av Plankeveien til et bestemt år eller tidsrom, for sannsynligvis har dette vært den vanlige vinterveien gjennom skogen «til alle tider». Men veien har sikkert blitt utbedret ved behov eller på initiativ fra ekstra driftige og ressurssterke personer, og for eksempel er Karen Cudrio (eier av store deler av Østmarka på 1700-tallet) tillagt mye av æren for etableringen av veien. Mer sannsynlig er det at hun fikk tok initiativ til omleggingen og forkortingen av veien på slutten av 1760-tallet.

Prosjekt Plankeveien

Østmarkas Venner (ØV) ønsker å løfte fram den spennende historien til Plankeveien, og vi har fått økonomisk støtte til dette arbeidet. Riksantikvaren har bevilget 90.000 kr. og Viken fylkeskommune 43.500 kr. I løpet av 2023 er det satt opp nye skilt på strekningen fra  Rausjøgrenda og innover mot Oslo, og arbeidet fortsetter i 2024. Bymiljøetaten i Oslo kommune er svært positiv til prosjektet, og de har deltatt aktivt i arbeidet og påtar seg ansvaret for vedlikehold av skiltene.

Kontaktperson for prosjektet er Lars Rogstad. Kontaktinfo: lars.rogstad (at) online.no, eller 45 00 49 70.