Til hovedinnhold

30.09.25

Sivilombudet borer videre i Statsforvalterens vedtak om Dammyrveien

Sivilombudet har bestemt seg for å gå videre med undersøkelsene av Statsforvalterens vedtak om å tillate bygging av Dammyrveien, etter at det kom oppklarende svar fra to departementer. I et brev til Statsforvalteren spør Ombudet rett ut: «Mener Statsforvalteren at kommunen i dette tilfellet pliktet å innvilge veisøknaden?»

Her ønsker Losby Bruk å bygge en skogsbilvei for opptil 24 meter lange tømmertrailere

Her ønsker Losby Bruk å bygge en skogsbilvei for opptil 24 meter lange tømmertrailere. Foto: Bjarne Røsjø

Det vakte stor oppsikt da Statsforvalteren i  Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus i februar 2025 overprøvde to klare vedtak i Lørenskogs kommunestyre. Lokalpolitikerne hadde med stort flertall sagt «nei» til Losby Bruks søknad om å få bygge en svær skogsbilvei – Dammyrveien – i Østmarka øst for Elvåga. Statsforvalteren kunne sendt saken tilbake til kommunen og bedt om ny behandling hvis de fant saksbehandlingsfeil, men valgte isteden å overkjøre lokaldemokratiet og godkjenne veibyggingen direkte.

Østmarkas Venner (ØV) og Naturvernforbundet klagde saken inn for Sivilombudet i mars, og da Sivilombudet i juli bestemte seg for å ta saken til behandling fikk naturvernerne og vei-motstanderne et nytt håp. Etter en grundig gransking av sakens dokumenter skrev Ombudet til to departementer og ba om svar på noen «overordnede rettslige spørsmål», som det heter i brevet til Landbruks- og matdepartementet og Kommunal- og distriktsdepartementet.

Losby Bruk ønsker å ta ut nærmere 80 000 kubikkmeter tømmer fra områdene langs den planlagte Dammyrveien. I dag er området nærmest uberørt. Foto: Lars Lindland.

Losby Bruk ønsker å ta ut nærmere 80 000 kubikkmeter tømmer fra områdene langs den planlagte Dammyrveien. I dag er området nærmest uberørt. Foto: Lars Lindland.

Intrikate spørsmål til Statsforvalteren

De to departementene sendte et felles svar i midten av september, og svaret har gitt Sivilombudet grunn til å gå videre med saken. Som klager har ØV fått kopi av brevet fra Sivilombudet til Statsforvalteren, og der stiller Ombudet intrikate spørsmål som det kan bli vanskelig å svare på.

Da ØV og Naturvernforbundet klagde til Sivilombudet, mente organisasjonene blant annet at Statsforvalteren hadde lagt feil utgangspunkt til grunn for sin vurdering av søknaden etter landbruksveiforskriften. Organisasjonene mente at det måtte være anledning til å utøve et skjønn der hensynet til skogbrukets interesser ble veid opp mot hensynet til naturen og friluftslivet, og at Statsforvalteren skulle ha lagt stor vekt på hensynet til det kommunale selvstyre ved sin avgjørelse.

Statsforvalteren viste isteden blant annet til det såkalte legalitetsprinsippet som er beskrevet i Grunnlovens paragraf 113, da kommunestyrets to vedtak ble overkjørt. «Et utslag av dette er at en skogeier har krav på å få innvilget en søknad om tillatelse til tiltak, når tiltaket er i tråd med skogbruksloven med tilhørende forskrifter, og faller inn under det arealformålet som området er avsatt til», het det i Statsforvalterens vedtak i februar.

Dette har fått Sivilombudet til å spørre rett ut i brevet:

«Mener Statsforvalteren at kommunen i dette tilfellet pliktet å innvilge veisøknaden, altså at Losby Bruk hadde rettskrav på å bygge veien?»

Ber om nærmere redegjørelse

I svarbrevet fra de to departementene til Sivilombudet står det ganske klart at det er anledning til å avslå en søknad om veibygging etter landbruksveiforskriften. Der står det nemlig at «Hensynet til ulike miljøverdier er relevante og kan begrunne et avslag», men departementene tilføyer også at miljøverdiene «har en noe mindre framtredende plass i avveininger etter loven enn næringsaspektet».

Departementets tolking av forskriften  ser ut til å være i strid med Statsforvalterens lovforståelse. Derfor stiller Ombudet et skarpt spørsmål til Statsforvalteren:

Det kom mange høringsuttalelser da Losby Bruks hogstsøknad ble lagt fram, og Landbrukskontoret har sendt hogstsøknaden i retur fordi den var mangelfull – Losby har blant annet fått beskjed om å kartlegge arkeologi og biologisk mangfold. Saken er forventet å komme opp i politiske utvalg og kommunestyret etter høstens valg, og da skal den behandles i henhold til Landbruksveiforskriften. Kommunestyret har makt til både å godkjenne og avslå slike saker. En eventuell klagesak avgjøres av Statsforvalteren. ØV har påpekt at kommunestyret i Lørenskog gjorde et meget godt vedtak i forbindelse med behandlingen av kommuneplanens arealdel i mars 2023. I vedtaket heter det blant annet at: Skogen/marka underlegges streng forvaltning slik at områdene ikke forringes i verdi og at natur- og friluftsinteressene ivaretas også for framtidige generasjoner. Særlig gjelder dette de gjenværende naturskogene (skog som ikke er flatehogd) og skog som i dag har sårbare arter eller har potensial for å bli levested for slike. Områder av særlig verdi for befolkningens naturopplevelse skal tas særlig godt vare på. Pbl § 12-1 tredje ledd, at gjennomføring av større bygge og anleggstiltak og andre tiltak som kan få vesentlige virkninger for miljø og samfunn krever reguleringsplan, skal forstås og praktiseres i lys av dette. ØV mener at den planlagte skogsbilveien står i åpenbar strid med denne planbeskrivelsen, og at kommunestyret i Lørenskog derfor har god grunn til å avvise søknaden fra Losby Bruk. Alle partier med unntak av Frp og Sp stemte for denne planbeskrivelsen, som SV fremmet for kommunestyret.

Kartet viser Dammyrveiens planlagte trasé øst for Elvåga. Illustrasjon: Lars Lindland

«Dersom Statsforvalteren er helt eller delvis uenig i departementenes synspunkter, ber vi om en nærmere redegjørelse og begrunnelse for dette», heter det i brevet til Statsforvalteren.

Prosessen videre

Sivilombudet har til oppgave å sikre at offentlige myndigheter – kommuner, fylkeskommuner og staten – ikke gjør urett mot den enkelte borger. Ombudet ber Statsforvalteren om å svare på brevet innen 24. oktober, og på bakgrunn av det svaret vil Ombudet ta stilling til den videre behandlingen av saken.

– Vi kan ikke vite hva som blir den endelige konklusjonen, men håpet om at byggingen av Dammyrveien kan bli stanset stiger litt for hvert steg i undersøkelsen. Vi ser jo at Sivilombudet jobber veldig grundig med denne saken. Det er godt nytt for oss fordi vi har påpekt flere mangler i Statsforvalterens saksbehandling og lovanvendelse, kommenterer styreleder Helga Gunnarsdóttir i Østmarkas Venner.

Fakta om Dammyrveien
Losby Bruk AS ønsker å bygge en skogsbilvei, kalt Dammyrveien, som blir ca. fire kilometer lang  med bredder som varierer mellom 4 og 6,5 meter. I tillegg kommer grøfter, høye skjæringer og massive fyllinger på begge sider – samt parkeringsplasser, snuplasser, velteplasser og møteplasser. Det skal bli et 20 meter bredt flatehogst-belte på begge sider av veien.

Alt dette skal gjøre det mulig å kjøre med opptil 24 meter lange og 60 tonn tunge tømmer-trailere, i det som nå er et kupert og nærmest uberørt område i hjertet av Østmarka øst for Elvåga. Skogsbilveien skal bygges for å kjøre ut tømmer fra ca. 4300 dekar skog.

Losby Bruk AS eier av 11 privatpersoner hvorav de fleste bor i Oslo.

Åpent møte om Dammyrveien

Østmarkas Venner arrangerer høstmøte om Dammyrveien på Skullerudstua onsdag 5. november kl. 19:00. Sivilombudets konklusjon vil ikke være klar før høstmøtet, men Statsforvalterens svar på Sivilombudets brev skal foreligge.

Vi inviterer derfor til et informasjonsmøte om saken, som også vil bli diskutert av et panel bestående av blant andre  stortingsrepresentant Une Bastholm (MDG), Oslos miljøbyråd Marit Kristine Vea (V),  saksordfører for Dammyrveien Knut Berg (H) i Lørenskogs kommunestyre, og styreleder Truls Gulowsen i Naturvernforbundet. Møtet er åpent for alle.

Mer informasjon om Dammyrveien-møtet