Sivilombudet har bestemt seg for å undersøke saken om bygging av Dammyrveien i Østmarka, etter at ombudet mottok klager fra Østmarkas Venner (ØV) og Naturvernforbundet i mars 2025. De to organisasjonene klagde på at Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus hadde gitt Losby Bruk lov til å bygge den nesten fire kilometer lange skogsbilveien på østsiden av Elvåga, i et nesten uberørt skogsområde med store naturverdier og stor betydning for friluftslivet.
– Statsforvalterens vedtak bygger på flere saksbehandlingsfeil, og vedtaket har alvorlige mangler når det gjelder lovforståelsen, het det i organisasjonenes klage til Sivilombudet. Organisasjonene viste også til at kommunestyret i Lørenskog to ganger har avslått Losby Bruks søknad om å få bygge Dammyrveien.
Ombudet stiller spørsmål til to departementer
Sivilombudet er Stortingets ombud for kontroll med forvaltningen. Sivilombudet har til oppgave å sikre at offentlige myndigheter – kommuner, fylkeskommuner og staten – ikke gjør urett mot den enkelte borger. I første omgang ønsker Ombudet svar fra Landbruks- og matdepartementet og Kommunal- og distriktsdepartementet på noen «overordnede rettslige spørsmål», som det heter i et brev til de to departementene med kopi til ØV.
– Det bes om at departementene gjør en nærmere vurdering av hvilke spørsmål som skal besvares av henholdsvis Landbruks- og matdepartementet og Kommunal- og distriktsdepartementet, eventuelt av begge, og om også andre departementer bør involveres. På bakgrunn av departementenes svar kan det bli aktuelt å undersøke Statsforvalterens vedtak nærmere, heter det i brevet.
Sivilombudet ber blant annet de to departementene svare på hva som skal til for at en kommune skal kunne stille krav om reguleringsplan i saker som gjelder bygging av landbruksveier.

ØVs styreleder Helga Gunnarsdóttir øyner ett nytt håp om å berge naturen øst for Elvåga, etter Sivilombudets avgjørelse.
– Dette er fantastiske nyheter!
Lørenskogs ordfører Amine Mabel Andresen (H) er strålende fornøyd med at Sivilombudet har funnet grunn til å undersøke saken om Dammyrveien.
– Dette er fantastiske nyheter! Det ble veldig trist og mørkt da vi i februar fikk Statsforvalterens vedtak om å tillate bygging av Dammyrveien, men når Sivilombudet nå velger å se på saken tennes det et nytt håp. Det er riktignok for tidlig å sprette sjampanjen, for Sivilombudets avgjørelse betyr ikke at byggingen av Dammyrveien blir stanset. Men vedtaket er et viktig skritt i riktig retning, fordi dette innebærer at det kommer nye øyne som skal se på saken og gjøre grundige vurderinger, sier Andresen til Østmarkas Venner.

Det er for tidlig å sprette sjampanjen, men Sivilombudets avgjørelse tenner et nytt håp, sier en strålende fornøyd Lørenskog-ordfører Amine Mabel Andresen. Foto: Lørenskog kommune
Lørenskog-ordføreren har lest brevet fra Sivilombudet nøye og er spesielt glad for at Ombudet har stilt helt konkrete spørsmål til Landbruks- og matdepartementet og Kommunal- og distriktsdepartementet.
– Dette viser at Sivilombudet har gått veldig grundig inn i saken. De kunne jo i verste fall valgt å avslå saken, eller de kunne valgt å be om noen generelle uttalelser fra departementene. Isteden har ombudet funnet grunn til å ta saken opp til en grundig behandling, og det betyr jo at det finnes en mulighet for at Statsforvalterens vedtak kan omgjøres, mener Andresen.
Hvor mye betyr det kommunale selvstyret?
Denne saken handler for øvrig ikke bare om byggingen av en svær skogsbilvei i Østmarka: I et større perspektiv handler den også om verdien av det kommunale selvstyret. Kommunestyret i Lørenskog har to ganger avvist Losby Bruks søknad om å bygge Dammyrveien, men til tross for dette fikk Losby Bruk altså klarsignal fra Statsforvalteren.
– Da må man kunne spørre om hvor mye det kommunale selvstyret skal kunne råde over forvaltningen av naturen, som faktisk er den mest dyrebare forvaltningen vi har. For naturen vår er helt uerstattelig, og det skal vi ha stor respekt for. Dette er et utrolig viktig perspektiv i denne saken, påpeker Andresen.
– Ombudet stiller grundige og prinsipielle spørsmål
Naturvernforbundets leder Truls Gulowsen er svært glad for at Sivilombudet følger opp saken om Dammyrveien, og for at ombudet stiller grundige og prinsipielle spørsmål om planplikt og krav til konsekvensutredning for landbruksveier.
– Dette er et område hvor lovens uklarhet gang på gang har bidratt til stor og unødig naturskade, og som kommer klart på spissen i Dammyrvei-saken. Jeg ser fram til en rettslig avklaring som vil bli viktig i mange andre saker, og som jeg forutsetter vil stoppe dagens planer om bygging av Dammyrveien.
– Det er opplagt etter vårt syn at så store inngrep må konsekvensutredes og reguleres grundig, og at kommunens nei til inngrep må tillegges stor vekt. Alternativt ville det jo bare være når kommunen ikke vil ta miljøhensyn at lokalpolitikerne skal tillegges stor vekt, påpeker Gulowsen.
– Vi krysser fingrene for at fornuften seirer når saken blir skikkelig belyst, og er veldig glade for at Sivilombudet nå tar saken, tilføyer han.

Naturvernforbundets leder Truls Gulowsen ser fram til en rettslig avklaring som vil bli viktig i mange andre saker, og som han forutsetter vil stoppe dagens planer om bygging av Dammyrveien. Foto: Naturvernforbundet.
Glede og lettelse i ØV
I Østmarkas Venner er det er stor glede og lettelse over at Sivilombudet vil undersøke Statsforvalterens vedtak i Dammyrveisaken nærmere.
– I første omgang har Ombudet stilt flere grundige og intrikate spørsmål til to departementer. Dette er en meget viktig milepæl i arbeidet mot bygging av Dammyrveien, som nå har pågått i tre år, forteller ØV-lederen Helga Gunnarsdóttir.
– Brevet fra Sivilombudet gir et håp om at Ombudet, etter en grundig gjennomgang utover høsten, vil finne grunn til å rette kritikk mot måten Statsforvalteren har overkjørt kommunestyret i Lørenskog på. ØV og Naturvernforbundet har jo klaget saken inn til Ombudet fordi vi mener at Statsforvalterens vedtak bygger på flere saksbehandlingsfeil, og at vedtaket har alvorlige mangler i lovforståelsen. Alle venner av Østmarka går nå en meget spennende høst i møte, sier en glad og håpefull Gunnarsdóttir
Fakta om Dammyrveien
Losby Bruk AS ønsker å bygge en skogsbilvei, kalt Dammyrveien, som blir ca. fire kilometer lang med bredder som varierer mellom 4 og 6,5 meter. I tillegg kommer grøfter, høye skjæringer og massive fyllinger på begge sider – samt parkeringsplasser, snuplasser, velteplasser og møteplasser. Det skal bli et 20 meter bredt flatehogst-belte på begge sider av veien.
Alt dette skal gjøre det mulig å kjøre med opptil 24 meter lange og 60 tonn tunge tømmer-trailere, i det som nå er et kupert og nærmest uberørt område i hjertet av Østmarka øst for Elvåga. Skogsbilveien skal bygges for å kjøre ut tømmer fra ca. 4300 dekar skog.
Losby Bruk AS eier av 11 privatpersoner hvorav de fleste bor i Oslo.