Sivilombudet, som er Stortingets ombud for kontroll med forvaltningen, bestemte seg i juli for å undersøke Statsforvalterens vedtak i februar om å tillate bygging av den store skogsbilveien som kalles Dammyrveien i Østmarka øst for Elvåga. Statsforvalterens vedtak skjedde til tross for blant annet to klare nei-vedtak i Lørenskogs kommunestyre, og førte til at Østmarkas Venner (ØV) og Naturvernforbundet i mars klagde til Sivilombudet.
Da Ombudet bestemte seg for å undersøke saken, skrev de brev til Landbruks- og matdepartementet og Kommunal- og distriktsdepartementet og ba om svar på det som ble kalt «overordnede rettslige spørsmål». Svaret fra departementene har nå kommet.
– Innholdet i brevet er noen steder vanskelig å få tak på – nesten kryptisk. Andre steder er det veldig klargjørende, sier styreleder Helga Gunnarsdóttir i ØV.
– Kommunene har adgang til å avslå veibygging pga miljøhensyn
I klagen til Sivilombudet la ØV og Naturvernforbundet stor vekt på at Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus feilaktig la til grunn at det ikke er hjemmel til å gi avslag på en veisøknad. Begrunnelsen til Statsforvalteren synes å være at den som søker om bygging av en skogsbilvei som oppfyller kravene til helhetsløsninger for landbruksvirksomhet, har rettskrav på å få innvilget en søknad. ØV og Naturvernforbundet mener at dette ikke er en korrekt tolking av landbruksveiforskriften. Organisasjonenes syn er at kommunen kan gi avslag på grunn av miljøverdier.
– Vi leser svaret slik at departementene bekrefter vårt syn når de svarer «at hensynet til ulike miljøverdier er relevante og kan begrunne et avslag», sier Helga Gunnarsdóttir.
Departementene skriver videre at landbruksveiforskriften ikke gir konkrete føringer for når miljøverdiene gjør seg gjeldende med en slik tyngde at det er aktuelt å avslå søknaden. Forskriften gir heller ikke anvisning på at myndighetene har plikt til å innvilge søknaden dersom det landbruksmessige behovet er stort nok. Reglene fastsetter for eksempel ingen terskler. Vurderingen forvaltningen skal gjøre er sammensatt, heter det i svarbrevet fra de to departementene.

Den nye veien med etterfølgende hogst vil ramme viktige leveområder for storfugl og orrfugl. Foto: Lars Lindland.
Kommunestyret har anledning til fritt skjønn
I brevet står det også følgende: Departementenes syn er etter dette at noe av vurderingen vil være rettsanvendelse, men at det i hovedsak er snakk om fritt skjønn som vil være unntatt fra domstolenes prøvelsesrett.
– Spørsmålet om kommunestyrets frie skjønn var en viktig del av vår klage, og her synes departementene å bekrefte at det i hovedsak er kommunens frie skjønn som gjelder.
Dette peker også i retning av at Statsforvalteren ikke hadde anledning til å overprøve kommunestyrets frie skjønn da politikerne avslo Losby Bruks søknad om bygging av Dammyrveien, sier Helga Gunnarsdóttir
Hvis Sivilombudet mener at de har fått klargjørende svar fra departementene, er neste steg i saken mest sannsynlig at Ombudet stiller spørsmål til Statsforvalteren.
– Vi venter i spenning på den videre prosessen og Sivilombudets endelige svar, konkluderer Helga Gunnarsdóttir.
Fakta om Dammyrveien
Losby Bruk AS ønsker å bygge en skogsbilvei, kalt Dammyrveien, som blir ca. fire kilometer lang med bredder som varierer mellom 4 og 6,5 meter. I tillegg kommer grøfter, høye skjæringer og massive fyllinger på begge sider – samt parkeringsplasser, snuplasser, velteplasser og møteplasser. Det skal bli et 20 meter bredt flatehogst-belte på begge sider av veien.
Alt dette skal gjøre det mulig å kjøre med opptil 24 meter lange og 60 tonn tunge tømmer-trailere, i det som nå er et kupert og nærmest uberørt område i hjertet av Østmarka øst for Elvåga. Skogsbilveien skal bygges for å kjøre ut tømmer fra ca. 4300 dekar skog.
Losby Bruk AS eier av 11 privatpersoner hvorav de fleste bor i Oslo.