Dammyrveien er en nesten fire kilometer lang skogsbilvei som skal bygges i Østmarka øst for Elvåga, hvis grunneieren Losby Bruk AS får godkjent sin veisøknad. Kommunestyret i Lørenskog har avvist søknaden i to omganger. Men da Landbruksavdelingen hos Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus behandlet klagesaken fra Losby Bruk i februar 2025, omgjorde de kommunestyrets vedtak.
Dette førte til at Østmarkas Venner og Naturvernforbundet sendte en klage til Sivilombudet, som i sommer bestemte seg for å undersøke Statsforvalterens vedtak. Ombudet går grundig til verks og innledet undersøkelsen med å be to departementer – Landbruks- og matdepartementet og Kommunal- og distriktsdepartementet – om svar på noen «overordnede rettslige spørsmål», som det het i brevet som ble sendt i slutten av juli.
Med departementenes svar som et av grunnlagene, sendte Sivilombudet deretter brev til Statsforvalteren med en rekke intrikate spørsmål. Sivilombudet spør blant annet: «Mener Statsforvalteren at kommunen i dette tilfellet pliktet å innvilge veisøknaden?» I Statsforvalterens svarbrev datert 23. oktober kommer det en tilsynelatende avklaring: «Ingen har et rettskrav på å bygge en skogsbilvei», står det.
Statsforvalteren står på sitt
Statsforvalteren skriver videre at «Kommunen skal foreta en konkret helhetlig avveining av hensynene for og imot veibyggingen, og kan avslå søknaden dersom det er saklig grunnlag for det. Vurderingen må ta utgangspunkt i det næringsmessige behovet for veien, sett opp mot de miljøverdiene som gjør seg gjeldende i saken».
Statsforvalteren mener videre at «miljøverdiene er godt utredet», men at disse (naturmangfold, kulturminner, landskap, friluftsliv og naturopplevelse vår merknad) «ikke har tyngde som kan begrunne avslag».
Statsforvalteren argumenterer derfor for at Lørenskog kommune ikke hadde saklig grunnlag for å avvise Losby Bruks søknad om å få bygge Dammyrveien. Statsforvalteren hevder at kommunestyret i denne saken har åpnet opp for et lokalpolitisk handlingsrom (skjønn) som går utover lovens rammer. Statsforvalteren mener dermed at avslaget til kommunestyret var ugyldig og derfor måtte oppheves.
Kartet viser Dammyrveiens trase i rødt. Veien skal brukes til å frakte ut tømmer fra området som er markert med blå farge. Illustrasjon: Lørenskog kommune.
Statsforvalteren påpeker også at etaten i prinsippet kunne valgt å sende Dammyrveien tilbake til kommunestyret for ny behandling, dersom søknadsavslaget var ugyldig. I begrunnelsen for at Statsforvalteren isteden godkjente søknaden direkte, viser etaten blant annet til den lange saksbehandlingstiden:
«Saksbehandlingstiden var kommet opp i tre år. I saker med motparter, vil et nytt vedtak fra kommunen erfaringsmessig ført til en ny klagesak uavhengig av hvilket utfall søknadsbehandlingen får. Tidsaspektet tilsa derfor at det ble truffet en endelig avgjørelse av hensyn til søker», heter det i svaret til Sivilombudet.
En skogsbilvei med påfølgende hogst øst for Elvåga kan ødelegge en av de største fugleleikene i Østmarka, hvor dette bildet er tatt. Foto: Lars Lindland.
Østmarkas Venner svarer i november
– Det sier seg selv at vi er uenige i mye av det som står i Statsforvalterens svar til Sivilombudet, sier styreleder Helga Gunnarsdóttir i Østmarkas Venner.
– Sivilombudet har gitt beskjed om at vi kan levere våre eventuelle merknader innen 7. november. Vi har allerede begynt å jobbe med vårt tilsvar, samtidig som vi forbereder vårt årlige høstmøte som selvfølgelig handler om denne viktige saken, forteller hun.
Fakta om Dammyrveien
Losby Bruk AS ønsker å bygge en skogsbilvei, kalt Dammyrveien, som blir ca. fire kilometer lang med bredder som varierer mellom 4 og 6,5 meter. I tillegg kommer grøfter, høye skjæringer og massive fyllinger på begge sider – samt parkeringsplasser, snuplasser, velteplasser og møteplasser. Det skal bli et 20 meter bredt flatehogst-belte på begge sider av veien.
Alt dette skal gjøre det mulig å kjøre med opptil 24 meter lange og 60 tonn tunge tømmer-trailere, i det som nå er et kupert og nærmest uberørt område i Østmarka. Skogsbilveien skal bygges for å kjøre ut tømmer fra ca. 4300 dekar skog.
Losby Bruk AS eier av 11 privatpersoner hvorav de fleste bor i Oslo.
Mer informasjon:
Statsforvalterens svar på Sivilombudets undersøkelse om godkjenning av Dammyrveien
Merknader til klagesak vedrørende godkjenning av Dammyrveien fra Losby Bruk
ØVs temaside med alle våre artikler om Dammyrveien
Klage til Sivilombudet med krass kritikk av Statsforvalteren
Dammyrveien: Lørenskog-politikerne skjerpet nei-vedtaket
Losby Bruks kartlegging omkring Dammyrveien skjuler store naturverdier