Til hovedinnhold

23.11.25

Dammyrveien: ØVs grundige kritikk av Statsforvalterens svar til Sivilombudet

I slutten av oktober svarte Statsforvalteren (SF) på spørsmål fra Sivilombudet og forsvarte sin overkjøring av kommunestyret i Lørenskog, som sa «nei» til Dammyrveien. Nå har Østmarkas Venner fulgt opp med å kritisere SFs manglende vekting av miljøverdier og en dårlig juridisk forståelse av kommunestyrets anledning til skjønn.

I denne vakre villmarka øst for Elvåga vil Losby Bruk AS bygge en skogsbilvei for opptil 24 meter lange og 60 tonn tunge tømmertrailere.

I denne vakre villmarka øst for Elvåga vil Losby Bruk AS bygge en skogsbilvei for opptil 24 meter lange og 60 tonn tunge tømmertrailere. Foto: Bjarne Røsjø

Da Østmarkas Venner (ØV) i mars klagde til Sivilombudet på at Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus (SF) hadde godkjent Losby Bruks søknad om å få bygge en svær skogsbilvei øst for Elvåga, utløste det en komplisert prosess som snart nærmer seg en konklusjon. I juli bestemte Sivilombudet seg for å ta saken til behandling, og to departementer ble bedt om å avklare noen «overordnede rettslige spørsmål». Etter at departementene svarte i september, skrev Sivilombudet et dyptborende brev til Statsforvalteren – som svarte i slutten av oktober og begrunnet hvorfor myndigheten hadde godkjent den omstridte veien i Østmarka.

Les mer om Dammyrveien på ØVs temasider om saken

Nå har ØV kommentert Statsforvalterens selvforsvar med å sende et tilsvarsbrev til Sivilombudet. Brevet er meget kritisk: – Vi synes det er oppsiktsvekkende at Statsforvalteren nærmest mekanisk synes å gjenta Losby Bruks beskrivelser i veisøknaden, og helt ser bort fra veldokumenterte opplysninger fra en rekke høringsinstanser om inngrepets betydning for landskap, natur og friluftsliv, heter det blant annet i brevet – som også er undertegnet av styreleder Truls Gulowsen på vegne av Norges Naturvernforbund.

Statsforvalterens argumenter

Statsforvalterens hovedargumenter i brevet til Sivilombudet er som følger:

  • «Kommunen skal foreta en konkret helhetlig avveining av hensynene for og imot veibyggingen, og kan avslå søknaden dersom det er saklig grunnlag for det. Vurderingen må ta utgangspunkt i det næringsmessige behovet for veien, sett opp mot de miljøverdiene som gjør seg gjeldende i saken».
  • SF mener at «miljøverdiene er godt utredet», men at disse (naturmangfold, kulturminner, landskap, friluftsliv og naturopplevelse vår merknad) «ikke har tyngde som kan begrunne avslag».
  • Derfor mener SF at Lørenskog kommune ikkehadde saklig grunnlag for å avvise Losby Bruks søknad. Statsforvalteren opprettholder isteden sitt syn om at kommunestyret i denne saken har åpnet opp for et lokalpolitisk handlingsrom (skjønn) som går utover lovens rammer.
  • Statsforvalteren mener derfor at kommunestyrets avslag var ugyldig og måtte oppheves.

ØV argumenterer mot dette i brevet til Sivilombudet. – SF ser helt bort fra at et tverrpolitisk flertall i kommunestyret har lagt til grunn at inngrepet vil ha stor negativ verdi for disse miljøverdiene i området, mener organisasjonen.

En skogsbilvei med påfølgende hogst øst for Elvåga kan ødelegge en av de største fugleleikene i Østmarka, hvor dette bildet er tatt. Foto: Lars Lindland.

En skogsbilvei med påfølgende hogst øst for Elvåga kan ødelegge en av de største fugleleikene i Østmarka, hvor dette bildet er tatt. Foto: Lars Lindland.

ØV forsvarer kommunestyrets «nei»

ØV påpeker videre at inngrepets betydning for natur- og friluftslivsverdier er et hensyn som skal vektlegges når vedtak fattes etter landbruksveiforskriften, som kommer til anvendelse i slike saker. – Østmarka er utvilsomt Norges aller viktigste friluftslivsområde, idet Østmarka gir grunnlag for natur- og friluftslivs-opplevelser i et område med svært stor befolkningskonsentrasjon og hvor folk i tillegg bor høyt og tett, heter det i brevet.

ØV leverer deretter et krystallklart forsvar for kommunestyrets avslag til veisøknaden. Det er ikke oppsiktsvekkende at Lørenskogs kommunestyre har lagt til grunn at markaloven understøtter hensynet til befolkningens behov for natur- og friluftslivsopplevelser i et slikt område, mener ØV.

– Tvert imot vil det være oppsiktsvekkende om hensynet til natur- og friluftslivsopplevelser i et skogsområde som betjener hundretusenvis av mennesker, ikke kunne nå opp i en vurdering etter landbruksveiforskriften. En slik konklusjon ville innebære at hensynet til natur- og friluftlivsopplevelser aldri ville kunne tillegges avgjørende vekt etter landbruksveiforskriften, heter det i brevet til Sivilombudet.

Delte meninger om Dammyrveien blant politikerne i Lørenskog. Fra venstre: Kathrine Østbye (SP), Kanwal Suleman (Sentrum), Cato Ruud (FrP), Per Ivar Løkken (Rødt), Lisa Kara Frøyland (MDG), Nancy Gogstad (SV), Knut Berg (H), Anita Patel (Ap), Dan Levi Hykkerud (KrF) og Bjørn Gran (V). Foto: Bjarne Røsjø, Østmarkas Venner.

Et stort flertall i Lørenskogs kommunestyre har sagt nei til Dammyrveien. Bildet er fra et debattmøte om saken 24. april 2024. I panelet fra venstre: Kathrine Østbye (SP), Kanwal Suleman (Sentrum), Cato Ruud (FrP), Per Ivar Løkken (Rødt), Lisa Kara Frøyland (MDG), Nancy Gogstad (SV), Knut Berg (H), Anita Patel (Ap), Dan Levi Hykkerud (KrF) og Bjørn Gran (V). Foto: Bjarne Røsjø.

Håper på en uttalelse før jul

– Det blir interessant å se om SF har gode svar på våre merknader innen utgangen av november. Vi ser det nå som realistisk at Sivilombudet kan komme med sin uttalelse før julefreden senker seg over Østmarka. Det er ikke lett å spå hvordan Ombudets konklusjon blir, men håpet om at Dammyrveien kan bli stanset stiger for hvert steg i denne prosessen, kommenterer styreleder Helga Gunnarsdóttir i Østmarkas Venner.

Sivilombudet har i et tidligere brev forklart at de normalt vil gi uttrykk for sin mening om saken i form av en uttalelse. En slik uttalelse kan ende som en konklusjon om at Sivilombudet ber forvaltningsorganet om å rette feil eller behandle saken på nytt. Sivilombudet kan ikke selv omgjøre avgjørelser eller pålegge forvaltningen å gjøre noe, men som regel retter forvaltningen seg etter ombudets uttalelser.

Dette kartet er hentet fra kommunedirektørens saksframlegg og viser omfanget av veien og den planlagte hogsten i området.

Kartet viser Dammyrveiens trasé i rødt. Veien skal brukes til å frakte ut tømmer fra området som er markert med blå farge. Illustrasjon: Lørenskog kommune.

Den videre oppfølgingen av saken vil normalt skje hos forvaltningsorganet som avgjorde den innklagde saken.

Losby Bruk AS ønsker å bygge en skogsbilvei, kalt Dammyrveien, som blir ca. fire kilometer lang med bredder som varierer mellom 4 og 6,5 meter. I tillegg kommer grøfter, høye skjæringer og massive fyllinger på begge sider – samt parkeringsplasser, snuplasser, velteplasser og møteplasser. Det skal bli et 20 meter bredt flatehogst-belte på begge sider av veien.

Alt dette skal gjøre det mulig å kjøre med opptil 24 meter lange og 60 tonn tunge tømmer-trailere, i det som nå er et kupert og nærmest uberørt område i Østmarka. Skogsbilveien skal bygges for å kjøre ut tømmer fra ca. 4300 dekar skog.

Losby Bruk AS eier av 11 privatpersoner hvorav de fleste bor i Oslo.