Til hovedinnhold

Dammyrveien – en ødeleggende skogsbilvei i Østmarkas hjerte

Losby Bruks planer om å bygge den nesten fire kilometer lange Dammyrveien i den naturskjønne og nesten uberørte delen av Østmarka øst for Elvåga, har utløst sterke protester. På denne temasiden har vi samlet våre artikler om skogsbilveien og debatten den har utløst.

Dammyrveien ville forvandlet den vakre blåstien over Svarvestolsbrenna til en fire meter bred skogsbilvei med grøfter og 20 meter flatehogst på hver side. Alt for å kjøre ut tømmer fra ca. 4300 dekar skog, med vogntog som er opptil 24 meter lange. Foto: Helga Gunnarsdóttir.

Styremedlemmene i Østmarkas Venner (ØV) grøsset nedover ryggen da de leste Losby Bruks planer om Dammyrveien første gang i begynnelsen av juli 2022. En nesten fire kilometer lang skogsbilvei for opptil 24 meter lange og 60 tonn tunge tømmer-trailere, med parkeringsplasser, snuplasser, velteplasser og møteplasser? En vei som skal være mellom 4 og 6,5 meter bred, med både grøfter, høye skjæringer og massive fyllinger i tillegg? Med et 20 meter bredt flatehogst-belte på begge sider? I det vakre, kuperte og nærmest uberørte området i hjertet av Østmarka, øst for Elvåga?

Losby Bruks søknad var svært omfattende og bar preg av at det hadde vært holdt flere befaringer, mens saken var blitt forberedt i lengre tid. Men da Landbrukskontoret sendte saken på høring 1. juli, hastet det plutselig. Det ble nemlig stilt krav om at eventuelle kommentarer til veiplanene skulle innleveres allerede 5. august.

Skinnhøring i fellesferien

Styret i ØV brukte ikke lang tid på å bestemme seg for å gå til kamp mot de voldsomme veiplanene. Organisasjonen protesterte allerede tre dager senere mot at et så alvorlig inngrep ble sendt på en «skinnhøring» i fellesferien, og protesten førte til at høringsfristen ble utsatt til 1. oktober.

ØV skrev i sin høringsuttalelse at Lørenskog kommune måtte avvise søknaden, fordi den ville ha store negative konsekvenser for både landskap, friluftsliv, naturopplevelser og naturverdier. Vakre blåstier ville bli ødelagt, populære skiløyper ville bli rasert.

Losby Bruk hadde ikke foretatt en seriøs kartlegging av naturverdiene, derfor gjorde ØV det selv. Organisasjonens kartlegging viste at naturverdiene i området rundt den planlagte Dammyrveien var langt større enn det som kom fram i Losby Bruks egen rapport om miljøverdier.

ØV gjorde også Dammyrveien til tema i kommunevalget høsten 2023. Organisasjonen spurte de politiske partiene i Lørenskog om deres mening i saken, og da viste det seg at fem partier – Miljøpartiet de Grønne (MDG), Sosialistisk Venstreparti (SV), Rødt, Venstre (V) og Kristelig Folkeparti (KrF) – allerede hadde bestemt seg for å stemme imot veibyggingen. Arbeiderpartiet (Ap) og Høyre (H) ville ikke ta standpunkt før kommunens administrasjon hadde lagd en saksutredning til den kommende politiske behandlingen.

Lørenskog-politikerne viste ansvar

Kommunedirektørens saksframlegg kom i april 2024. ØV og Naturvernforbundet i Oslo og Akershus påpekte at saksframlegget la ensidig vekt på de delene av lovverket som var til skogeiers fordel, mens hensynet til naturen og friluftslivet ble mer ignorert.

Da saken omsider kom til politisk behandling, viste det seg at også Høyre og Arbeiderpartiet stemte imot veiplanene. Under kommunestyrets behandling av saken 15. mai, var det bare ni av 47 politikere som stemte for veibyggingen: De seks fra Fremskrittspartiet (FrP),de  to fra Senterpartiet, og én utbryter fra Høyre (H).

Losby Bruk reagerte med å klage på vedtaket, i et formelt brev til Statsforvalteren. Dermed var det klart for en ny politisk behandling i Lørenskog. Da kommunens utvalg for miljø, samferdsel og tekniske saker behandlet klagesaken 5. september ble det klart at politikernes motstand mot Losby Bruks veiplaner var like sterk som før: Ingen av partiene hadde  forandret mening i saken.

Formannskapsmøtet 11. september ga samme resultat som i utvalget. Kommunestyret i Lørenskog behandlet saken på nytt 18. september, og denne gangen vedtok politikerne tilføyelse som understreket kommunens prioritering av naturen og friluftslivet.

Deretter gikk saken videre til Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus, som 14. februar 2025 overraskende avviste kommunestyrets vedtak og ga Losby Bruk tillatelse til å bygge veien.

Vedtaket ble møtt med sterke protester fra mange hold, og Østmarkas Venner gikk sammen med Naturvernforbundet om å skrive en klage til Sivilombudet. – Statsforvalterens vedtak bygger på flere saksbehandlingsfeil, og vedtaket har alvorlige mangler når det gjelder lovforståelsen, het det i organisasjonenes klage til Sivilombudet.

Kartet viser Dammyrveiens trase i rødt. Veien skal brukes til å frakte ut tømmer fra området som er markert med blå farge. Illustrasjon: Lørenskog kommune.

Kartet viser Dammyrveiens trase i rødt. Veien skal brukes til å frakte ut tømmer fra området som er markert med blå farge. Illustrasjon: Lørenskog kommune.

Sivilombudets saksbehandling

I slutten av juli kom det en gledelig nyhet: Sivilombudet tok saken til behandling og ville undersøke Statsforvalterens vedtak om å tillate bygging av Dammyrveien. Dette utløste en prosess i flere trinn, som begynte med at Ombudet skrev brev til Landbruks- og matdepartementet og Kommunal- og distriktsdepartementet og ba om svar på noen «overordnede rettslige spørsmål». Svaret kom 16. september, og var delvis kryptisk og delvis klargjørende.

Deretter sendte Ombudet brev til Statsforvalteren, som fikk beskjed om å svare på en rekke vanskelige spørsmål. Et av dem lød som følger: «Mener Statsforvalteren at kommunen i dette tilfellet pliktet å innvilge veisøknaden?»

Svaret fra Statsforvalteren kom 23. oktober og bestod av et langt forsvarsinnlegg for vedtaket om å godkjenne Dammyrveien. Østmarkas Venner fikk tilbud om å sende inn eventuelle merkander innen 7. november, og der står saken i øyeblikket.